-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41933)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16891)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2865)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2447)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2207)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1691)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1659)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27220 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:12

آيا مي شود يك امر دنيايي را با يك امر ديني مخلوط كرد؟ آيا مي شود جمهوري كه يك امر سكولاريزم و دنيوي است را با اسلام كه يك امر ديني است مخلوط كرد و به هر دو عمل كرد؟ آيا ائمهع و پيامبران ص تا به حال چنين كاري كرده اند؟



1.دين مجموعه اي از دستورات الهي است كه در دنيا اجرا مي شود و به چگونگي زندگي ما مرتبط است و براي چگونه زيستن مي باشد بنابراين قسمت اول سؤال شما كه فرموديد يك امر دنيايي با يك امر ديني مخلوط شود، معلوم شد كه اتفاقاً دين ، به دنياي ما كار دارد. اگر به ابواب پنجاه و يك گانة فقه اسلام مراجعه كنيم مي بينيم عموم آنها براي چگونه زيستن است : رهن، اجاره، خريد و فروش، ازدواج و بسياري ديگر كه همه امور دنيوي هستند. همچنين بايد توجه كنيم بخشي از دين عبادات فردي نظير نماز است و بخشي از آن مسايل اجتماعي است، نظير خدمت به ديگران، تشكيل حكومت، جهاد في سبيل ا... و...

2. در مورد قسمت دوم سؤال، كليّت فرمايش شما صحيح است و اصطلاحاً به چنين چيزي تفكّر التقاطي مي گويند اما نكتة قابل توجه اين است كه خداوند براي هدايت انسانها دو رسول فرستاده است. رسول ظاهري يعني پيامبران و رسول باطني يعني عقل.

بنابراين گرچه، اهالي مغرب زمين، نظام سكولاريستي دارند و به ظاهر دين مدار نيستند اما چون فطرت و عقل، كه دو استعداد بزرگ خداوند است، در اختيار آنهاست، قسمتي از نظام اجتماعي كه ارايه نموده اند منطبق و يا شبيه به دين مي باشد. به عبارت ديگر، ما تفكر خودمان را از آنها نگرفته ايم، بلكه آنها از سويي براي ادارة امور ناچارند به آراء مردم مراجعه كنند تا دچار استبداد يا هرج و مرج نشوند و ما نيز از سويي بوسيلة دين مأمور هستيم از رأي و نظر مردم در ادارة حكومت استفاده كنيم. كه نمونه آيات آن را براي شما ذكر مي كنم كه نشان مي دهد اهل بيت و قرآن كريم آمر و عامل به آن هستند.

1. وَأمْرهم شوري بينهم ...(1) آنچه نزد خداست براي كساني كه ايمان آورده و بر پروردگارشان توكل مي كنند بهتر و پايدارتر است كساني كه ... دعوت پروردگارشان را اجابت كرده و ... و كارهايشان بصورت مشورت ميان آنهاست.

2. لقد رضي ا... عن المؤمنين اذ يبايعونكَ تحت الشجره(2) خداوند از مؤمنان هنگامي كه در زير آن درخت با تو بيعت كردند، راضي و خشنود شد.

3. ... اليوم اكلمت لكم دينكم... امروز كافران از آيين شما مأيوس شدند بنابراين از آنها نترسيد و از من بترسيد. امروز دين شما

را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم.

كه نزول هر دو آيه آخر بعد از بيعت مردم با رسول ا... براي استقامت با اميرالمؤمنان به جانشيني رسول ا... بود. بعبارت ديگر قبل از اينكه حتي پدربزرگهاي مبتكرين دموكراسي يا سكولاريزم به دنيا بيايند مردم براي جانشيني حضرت امير با او بيعت مي كردند كه به مفهوم رأي گيري و مشاركت مردم در اداره حكومت است با اين تفاوت كه ما معتقديم مردم با حضور خود باعث ايجاد حكومت مي شوند گرچه مشروعيت آن با نصب يا امر الهي است اما در دموكراسي مي گويند همينقدر كه اكثريت مردم چيزي را گفتند، مشروع است و نيازي به قانون الهي نداريم. پس ما هم به رأي و نظر مردم احترام مي گذاريم ولي با آنچه غربيان مي گويند نيز، نظر ما تفاوتهايي دارد.

پس با بيان آنچه به عرض رسيد در مي يابيم كه اصل جمهوري يك امر سكولار نيست زيرا خداوند در آيات متعددي از قرآن امر به مشورت با مردم كرده است و حضرت علي ( نيز علت قبول حاكميت جامعه راتقاضا و خواست اكثريت مسلمين بيان كردند كه شرح مفصل آن در نهج البلاغه آمده است.

امام خميني( كه معمار جمهوري اسلامي ايران و احيا كننده اسلام در عصر حاضر است در زمينه جمهوريت نظام مقدس اسلامي مي فرمايند : جمهوري اسلامي ما وضعي دارد كه خود ملت يك فردي را مي آورند و خود ملت يك فردي را كنار مي گذارند و خود ملت وقتي كه يك فردي شهيد شد به جاي او باز يكي را انتخاب مي كنند و خود را از دولت مي دانند و دولت را از خود مي دانند و خود را از رئيس جمهوري مكتبي مي دانند و رئيس جمهوري مكتبي را از خود مي دانند.(3)

در جاي ديگر در پاسخ به سؤالي كه از ايشان شده بود فرمودند : حكومت جمهوري اسلامي مورد نظر ما از رويه پيامبر اكرم( و امام علي( الهام خواهد گرفت و متكي به آراي عمومي ملت مي باشد و نيز شكل حكومت با مراجعه به آراي ملت تعيين خواهد گرديد(5)

پس جمهوري كه منظور امام ( است بسيار متفاوت با جمهوري غربي است، بلكه از نظر ما حكومت دول غربي اصلاً جمهوري نيست زيرا در اكثر برنامه هايشان درصد بسيار كمي از مردم در انتخابات شركت مي كنند كه مي توانيد به آمار شركت مردم در انتخابات آمريكا (25% مردم) مراجعه كنيد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع و مآخذ :

1. سوره مباركه شوري / آيات 36تا38

2. سوره مباركه فتح / آيه18

3. سوره مباركه مائده/آيه3

4. مجموعه تبيان، دفتر 36، جايگاه مردم در نظام اسلامي، ص15

مجموعه تبيان، دفتر 36، جايگاه مردم در نظام اسلامي، ص28

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.